Höstens program 2019

14/9  KONSTVANDRING I LUND

Lördagen den 14:e september gör vi tillsammans en vandring i Lund. Vi kommer framförallt att besöka ett antal konst- och designgallerier och där få lite guidning. Några gallerier har försvunnit, några har kommit till och några gamla finns kvar. Vi passar också på att titta på en del offentlig konst som vi passerar på vår väg och naturligtvis avslutar vi med gemensamt kaffe.

Samling vid Lunds konsthall 13.00. Ingen föranmälan krävs. De som vill besöka konsthallen kan lämpligen göra det före vandringen.

5/10 LANDSKRONA MUSEUM OCH KONSTHALL

Lördagen den 5 oktober reser vi med Pågatåg till Landskrona för att besöka Landskrona konsthall och Landskrona museum. På museet får vi kl 13.00 en visning av utställningen Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi. Det blir en resa genom svenskt mode och svenskt foto under hundra år.

Sedan besöker vi Landskrona konsthall där vi kl 14 får en guidad visning av utställningen ”Den smala och den breda vägen”. Utställningen visar konst ur Landskrona museums och Kaptensgårdens samlingar.  Våra konstmuseer har stora samlingar som vi sällan har chans att se. Utställningen fokuserar på lokal konst och berättar om enskilda personer, utställningar och konstnärer.

Varje visning tar cirka 40 minuter och vi går från museet till konsthallen, cirka 300 m. Kostnaden för resan beräknas blir 150 kr och betalas på plats. Avfärd från Lund kl 11.55 (tåg 1714) med samling bakom Tullhuset 11.40. Glöm inte att köpa biljett före påstigning i Lund. Alternativt reser du/ni med egen bil. Det är inte någon planerad gemensam hemresa.

Antalet deltagare är begränsat.  Anmälan senast måndagen den 23 september till Jan Erik Lindqvist på telefon 046 145899 eller Torsten Hansson på telefon 046 200013 eller på e-post linerikjan@gmail.com.

16/11  HÖSTKALASET

Höstkalaset äger rum den 16 november i S Sandbys Församlingshem (obs platsen!)

Klockan 17.30 samlas vi för att dra en närvarolott och titta på årets konstvinster. På årets kalas serveras det gås. Under kalaset presenterar vi konsten och konstnärerna bakom verken. Efter kaffet sker dragningen av årets konstvinster samt utlottning av värvarvinst och deltagarvinst.

Priset för kalaset blir 300 kronor vilket förskottsbetalas genom inbetalning på plusgirokonto 546290-8 senast den 6 november. Meddela namn på deltagare.

Ev frågor till Örjan Rask  0703-288853 eller orjanrask@gmail.com

KONSTLOTTERI

En av föreningens aktiviteter är ett årligt konstlotteri. Dragningen i lotteriet görs som avslutning på höstkalaset. Konsten kommer att vara utställd i Dalby bibliotek mellan 18 november och 10 december. Vinnarna underrättas via brev och den 10 december kl 18 kommer vinnarna att, på plats, få välja sitt konstverk utifrån vinstordning.