VÅRENS PROGRAM 2019

21/2, torsdag                                                                                                                        ÅRSMÖTE

Vi inleder vårens program med årsmöte i Dalby bibliotek, torsdagen den 21 februari klockan 18.30. Efter årsmötesförhandlingarna kommer Gunnar Johansson att berätta kring ”Strandhugg i den svenska konsten”.

9/3, lördag                                                                                                            HISTORISKA MUSÉET

Lördagen den 9 mars kl. 14.00 får vi en guidad visning på Historiska museet i Lund. Muséet har nyligen genomgått en renovering och öppnades igen i början av december 2018.

Guidningen består av två 30 minuters visningar, dels i Myntkabinettet och dels i Järnålderssalen med fynd från Uppåkra.

Kostnad 150 kr för guidning och inträde. Betalas på plats till kassören. Antalet deltagare är begränsat till 25 personer.

Anmälan görs senast lördagen den 2 mars till Louise Wikman,    073-9453903 eller louise.wikman@gmail.com

7/4, söndag                                                                                                                                 YSTAD

Söndagen den 7 april reser vi med pågatåg till Ystad för att besöka konstmuseet och Klostret. På konstmuseet får vi kl 13.00 en visning av utställningen ”Mellan dig och mig”. Utställningen Mellan dig och mig fokuserar på hur konstnärer idag använder sig av och refererar till olika typer av förlagor. Titeln syftar på relationen som uppstår mellan konstnären och betraktaren men också på det som finns mellan dem: blicken, processen, speglingen. De åtta konstnärerna som deltar i utställningen ställer frågor om vad en förlaga kan vara och vad föreställande konst är.

Deltagande konstnärer: Carl Hammoud, Lena Johansson, Henrik Lund Jørgensen, Pauliina Pietilä, Viktor Rosdahl, Hanna Sjöstrand, Elizabet Thun och Kristoffer Zetterstrand. Kurator för utställningen är Isac Nordgren Jonasson.

Sedan besöker vi Klostret i Ystad där vi kl 15 får en guidad visning av utställningen Klostret 750 år – en historisk tidsresa. Där visas texter, bilder och föremål som berättar om Klostrets historia under 750 år, från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Var visning tar cirka 40 minuter. Vi går från konstmuseet till klostret, cirka 700 m. Det blir därmed tillfälle till eftermiddagskaffe mellan de två visningarna.

Kostnaden för besöket beräknas bli 200 kr och betalas på plats. Gemensam avfärd, för de som vill, från Lund kl 11.23 med samling bakom Tullhuset 11.10. Glöm inte att köpa biljett före påstigning i Lund.

Antalet deltagare är begränsat till 25 personer. Anmälan senast torsdagen den 21 mars till Jan Erik Lindqvist på telefon 046 145899 eller på e-post linerikjan@gmail.se.

8-9/6, lör-/söndag                                                                                                          ÖSTRA BLEKINGE

Lördagen den 8 juni åker vi till Blekinge på en tvådagarsresa. Buss avgår på morgonen från Dalby och Lund.

Vårt första längre stopp blir på Äggaboden, en gårdsbutik med restaurang strax öster om Ronneby. Där äter vi lunch och far sedan vidare till Johannishus slott som ägs av en gren av familjen Wachtmeister. Slottet är byggt i slutet av 1700-talet efter ritningar av Carl Fredrik Adelcrantz. Vi får där en visning, förmodligen av greven själv, Hans Wachtmeister.

Vi gör därefter en liten avstickare ut till Hasslö för att titta på statyn över öns store son, politikern och författaren Fabian Månsson (ev gör vi detta stopp på söndagen i stället). Så åker vi in till Karlskrona och direkt till Porslinsmuseet. I AB Karlskrona Porslinsfabriks lokaler visas här en samling av fabrikens tillverkning under 5 decennier, åren 1918–1968. Vi tittar på utställningen och dricker kaffe på Karlskronaporslin. Det blir också möjlighet här att se en del blekingekonst och varför inte en snabb titt på bilmuseet som också ingår. På vägen till hotellet passar vi på att hälsa på ”Gubben Rosenbom”.  Middag och övernattning sker på Scandic Hotel vid Fisktorget och det blir också lite tid för flanering i ”staun”.

Söndag morgon tar oss bussen över broar och öar ut i skärgården till Tjurkö. Ön var på 1800- talet centrum för storskalig stenbrytning. Vi går med vår guide en vandringsled som passerar flera anläggningar och minnesmärken.

Så går bussen tillbaka till Karlskrona och lunch. Efter lunch besöker vi Blekinge museum. Där tittar vi bl. a. på guld-gubbarna, Gribshunden ( se artikel nedan ) och glas av Erik Höglund.

Resan kostar 2.200 kronor för del i dubbelrum med enkelrumstillägg 300 kronor. Bekräftelse och detaljerat program skickas till alla anmälda. Uppge gärna e-postadress, om ni har, vid anmälan.

Anmälan senast 12 april till Gertrud Pettersson 0737-524365  eller Torsten Hansson 046 20 00 13